standard zapisu Ultra HD
Oznaczeń 4K i Ultra HD, używa się zamiennie, jednak nie są one tożsame. Standard 4K wprowadziło konsorcjum DCI (Digital Cinema Initiatives). Jest on stosowany
w profesjonalnej produkcji filmowej z przeznaczeniem do sal kinowych. Standard UHD
z kolei obowiązuje nadawców telewizyjnych i jest standardem konsumenckim.
Standard 4K dotyczy rozdzielczości 4096 x 2160. Innymi słowy oznacza ilość pikseli
w poziomie (4096) i pionie (2160). Proporcje obrazu przy tej ilości pikseli wynoszą 16:10 natomiast w standardzie wyświetlania na monitorze LFD (Large Format Display) gdzie proporcje wynoszą odpowiednio 16:9 ilość pikseli wynosi odpowiednio
3840 w poziomie i 2160 w pionie.
Ponieważ powstają coraz większe matryce wyświetlające coraz bardziej szczegółowe obrazy (patrz ilość pikseli) producenci poszli w stronę kompatybilności i możliwości zastosowania starszego typu mediów transmisyjnych jakimi są kable/konwertery poprzez zastosowanie standardu Chroma Subsampling. Jest to nic innego jak rodzaj kompresji,
który redukuje informacje o kolorze w sygnale na korzyść danych luminacji.
Zmniejsza to zapotrzebowanie na przepustowość bez znaczącego wpływu na jakość obrazu. Oczywiście wytrawne oko będzie w stanie dostrzec różnice natomiast
dla większości będzie to bez znaczenia.
Format UHD wywodzi się z Full HD i jest kolejnym krokiem w stronę wyższej jakości.
Jeśli Full HD to rozdzielczość 1920 x 1080 pikseli, to będzie zapisywana jako 1080p
oraz 1080i w obu przypadkach podobne rozwiązanie jak w Chroma Subsampling (kwestia ograniczenia zapotrzebowania na przepustowość). W takim układzie Ultra HD
to rozdzielczość czterokrotnie większa niż Full HD (UHD = 4 x FHD).
CO Z TĄ ROZDZIELCZOŚCIĄ?ULTRA HD
Rozdzielczość w aktualnie dostępnych monitorach i TV wynosi 3840 x 2160. Jednak
w przypadku niektórych modeli telewizorów mamy do czynienia z matrycami 4K (4096×2160). Jeżeli chodzi o projektory tak zwane rzutniki obrazu niestety na palcach jednej ręki można policzyć producentów urządzeń, którzy zagwarantują wyświetlanie
w sposób natywny rozdzielczość 4K. Z racji kosztów produkcji odpowiednich chipów wielokrotnie przekraczających możliwości wydania takiej kwoty przez klientów.
Dlatego w większości rozwiązań tak zwane 4K w projektorach, to po prostu pomnożone rozdzielczości FHD. Zostają one “wplecione” w obraz, co może powodować wrażenie większej szczegółowości obrazu, jednak nie ma nic wspólnego z natywnym 4K.
Niektórzy producenci stosują niejako na zapas dwa warianty: 3840 x 2160 oraz ostrożnie wprowadzanym 7680 x 4320. Ten drugi określany jest czasem 8K UHD. To oczywiście
nie znaczy, że jest to realne 8K, a jedynie „podrasowane” UHD w wyższej niż obecnie popularna formie.
Ultra HD, czyli większa rozdzielczość
Patrząc od strony technicznej różnica pomiędzy Full HD i Ultra HD polega na samej rozdzielczości. Jak już napisaliśmy wyżej Ultra HD to rozdzielczość czterokrotnie większa niż Full HD (UHD = 4 x FHD). Większa rozdzielczość powoduje, że na ekranie o podobnej wielkości mamy ciaśniej „upakowane” piksele. Dzięki temu obraz jest wyraźniejszy. Możemy zobaczyć więcej szczegółów. Dlatego im większy ekran, tym bardziej widoczna różnica.
Technologia 4K – czym się cechuje?
Termin 4K na poziomie konsumenckim stosuje się zamiennie z Ultra HD. W telewizorach
i monitorach w formacie 16:9 poprawnie możemy tę rozdzielczość nazwać Ultra HD,
a nie 4K. Jednak niezależnie od formatu ekranu, obrazy w 4K z odpowiednim „Chroma Subsampling” (próbkowanie kolorów i jasności) są i wyraźniejsze, i ostrzejsze. Ponadto taka rozdzielczość pozwala na wyświetlenie większej ilości detali.
Technologia 4K połączona jest z system High Dynamic Range (HDR), dzięki czemu paleta barw jest obszerniejsza a odzwierciedlenie kolorów wierniejsze. Dodatkowo pozwala
na to, by ukazać większą różnicę między jasnymi i ciemniejszymi scenami obrazu.
Jako ciekawostkę w ramach artykułu o rozdzielczościach w naszym zeszłorocznym projekcie, gdzie stanęła ściana wideo złożona z 18×5 monitorów bezszwowych FHD teoretycznie moglibyśmy wyświetlić obraz o rozdzielczości 34560 x 9600 pikseli.
Współpraca: Tomasz Ścibiorek.
Potrzebujesz pomocy przy wyposażaniu biura w nowoczesny sprzęt audio\video? Zapraszamy do kontaktu.